|
|
مقاله :نوشتن انشاهای خلاق گروه هـای آمـوزش عمومـی بخـش بوستـان و گلستـان انشاء به معنی ایجاد کردن،پرورش دادن،ابداع و خلق کردن است و آنچه را که امروزه فن انشاء گفته میشود از نخستین معنای آن(ایجاد)گرفته شده است. انشاء به معنی نظم دادن به فکر به معنی ایجاد کلام و سخن و نگارش آن است.
1)دانشآموزان بتوانند آنچه را که میاندیشند و میخوانند به دیگری بگویند و بنویسند. 2)دانشآموزانی که تخیل قوی و استعدادی بیشتر در نویسندگی دارند بشناسیم و در مسیری صحیح هدایت کنیم. 3)پرورش قوه استدلال،تفکر و دقت دانشآموزان و وادار کردن آنها به درست دیدن و شنیدن،سپس دیده و شنیده خود را به طرز ساده و روشن بیان کردن و نوشتن است. روش آموزش انشا زمینه یادگیری انشاء مانند کودکی میماند برای سخن گفتن،غذا خوردن،راه رفتن از ساده به مشکل نیاز به کمک بسیار ما دارد این دانشآموز و یا نوآموز برای اینکه بهتر بنویسد و بهتر بیان کند و مطالب را آنچه که هست بازگو کند نیاز به کمک و راهنمایی و هدایت ما دارد. *پایه نوشتن صحیح و مستقل از همان کلاسهای اولیه گذاشته میشود.دانشآموزان از سال اول تحصیل میآموزند که چگونه منظور خود را درست بیان کنند در کلاس دوم علاوه بر جملهسازی و تکمیل جملههای ناقص،با کلمههای آشنا جواب سؤالات را به صورت کتبی مینویسند و از کلاس سوم نوشتن انشاء عملاً آغاز میگردد و دانشآموزان ابتدا برای هر انشاء طرحریزی مینمایند و این طراحی در مرحله اول به طور شفاهی انجام میگیرد و بعد به صورت کتبی درمیآید. *برای دانشآموزان انشاء آموزگاران باید دانشآموزان را هدایت و راهنمایی کنند که شاگردان نظم فکری داشته و در مشاهدات خود دقیق باشند،درست بیندیشند،خوب بیان کنند و به قاعده بنویسند. تنها دادن موضوع برای نوشتن انشاء کافی نیست دانشآموزان لازم است که بیاموزند که قبلاً فکر کنند و ریزهکاریها را دقیق مشاهده نمایند و پس از آنکه فکر و مایهای برای نوشتن پیدا کردند ما به کارگیری اصول نگارشی را که از آموزگار خود فرا گرفتهاند شروع به نوشتن انشاء نمایند. دانشآموزان باید بدانند همانطوری که در صحبت کردن نباید از موضوع خارج شد بیمورد سخن گفت و یا زیاد حرف زد،در نوشتن هم باید از حاشیهرویهای بیموقع و آوردن جملههای پرلفظ و بیمعنی خودداری کرد.امروزه نوشتهای پسندیده است که دارای جملههای کوتاه و رعایت مساوات در کلام باشد.
محل مناسب نوشتن انشا(کلاس یا منزل) معلمینی که تنها به تعیین موضوع انشاء بسنده میکنند و از دانشآموزان میخواهند که در منزل انشاء بنویسند و در جلسه بعد در کلاس بخوانند و مجدداً موضوعی دیگر برای جلسه آینده معین میکنند باعث می شوند که تعدادی از دانشآموزان از اولیای خود کمک بگیرند و تعدادی اصلاً ننویسند و یا تنها به نوشتن چند جمله تکراری و بیسر و ته اکتفا کنند. بهترین راهحل برای نوشتن انشاء ابتدا هر درسی که داده میشود معلم باید هم خانواده و مخالف و هم معنی کلماتی که در آن درس وجود دارد برای دانشآموزان یاد بدهد بعد از چند درس دانشآموز دیگر مثل قبل از معلم تقلید نمیکند بلکه جلوتر از معلم این کلمات را پیدا کرده و سعی در یادگیری این کلمات میشود و این کار به صورت بازی درمیآید.بعد از چند جلسه بعضی از کلمات هر درس را مشخص کرده و به صورت جمله در کلاس مینویسند و برای بقیه دانشآموزان آنها را میخوانند و یا احیاناً در پای تخته مینویسند تا با کلمات و جملات بیشتری آشنا بشوند در جلسات بعدی موضوعی به دانشآموز گفته میشود که در کلاس در مورد آن موضوع فقط به صورت جملههای کوتاه بنویسند و بعد از چهار ماه به دانشآموز کلمه انشاء را بیان میکنیم و در مورد انشاء بیشتر صحبت میکنیم و نکاتی که در مورد موضوعی خاص مربوط میشود مشخص میکنیم و به نوشتههای جملهسازی خود نظمی منطقی داده و به صورت یک نوشته کامل درمیآوریم و مطالب دانشآموزان باید در قالب جملات کوتاه و کامل در مورد آن موضوع بیان شود. موضوع انشا وظیفه معلم در درجه اول انتخاب موضوعی مناسب کلاس برای انشاء است در کلاسهای پایینتر بسیار ساده و آسان است ولی رفته رفته موضوعها پیچیدهتر میشود. سادهترین موضوع،انشایی است که زیاد احتیاج به تفکر و تعقل نباشد مثل یک توصیف کلاس،در این حالت شاگرد آنچه را که به چشم خود میبیند به صورت جملات کوتاه به روی کاغذ میآورد.اگر این موضوع برای بعضی از دانشآموزان مشکل بود و ندانستند که از کجا و به چه ترتیب شروع کنند معلم میتواند با توصیف شفاهی آنها را راهنمایی کنند تا بتوانند بنویسند . موضوع دوم: تبدیل شعر به نثر است که به زبانی ساده و به زبان امروزی نوشته شود که در کلاس سوم به دانشآموزان داده میشود. کمکم باید از محسوسات کاست و به محتویات افزود و از موضوعهای اجتماعی به سوی موضوعهای اخلاقی رفت و به تدریج آنها را به اندیشیدن و مدد گرفتن از تجمل واداشت البته مسایل اخلاقی و آنگونه که خود احساس کردهاند مینویسند که در اوایل کلاس پنجم به دانشآموزان گفته میشود. در اواخر کلاس پنجم موضوعات ادبی فلسفی و موضوعهای جامعه مانند قصهنویسی و رماننویسی به دانشآموز گفته میشود اما نگارش این موضوعهای جامع،کار هر شاگردی نیست،علاوه بر آموختن فنون نگارش و تعقل و استدلال و توصیف،استعدادی خاص میخواهد. در پایه سوم خلاصهنویسی که میتوان یک درس یا متنی را به صورت خلاصه بنویسند گاهی میتوان یک تصویر یا سلسله تصاویر موضوع انشاء قرار داد و از شاگردان خواست که در مورد این تصاویر مطلب بنویسند. نکات بهداشتی را از کودکان بخواهیم مثل(چرا مسواک میزنید؟) در پایه سوم به دانشآموز یادآور میشویم که بهتر است نوشته خود را با یک جمله بهتر تمام کنیم و اگر دانشآموزان مطالب جالبی بیان کرده اما جملههای او ناصحیح است میتوانیم تذکر لازم را در پایین صفحه بنویسیم و به فکر و اندیشه او نمره بدهیم. یک نکته مهم در تمامی پایهها برای این که دانشآموزان با نوشتن بیشتر آشنا بشوند باید به کتاب بنویسیم بیشتر اهمیت بدهیم چون تمامی نکاتی که در بنویسیم وجود دارد علائم و نشانههایی هستند که در نوشتن انشاء به ما کمک میکنند و به تک تک تمرینات اهمیت داده و به دانشآموزان یاد دهیم.مثل موضوعهایی در مورد رعایت علائم دستوری در نوشتن. در جمله و انشا علامتگذاری باید مراعات شود.
دو نقطه(:) علامت نقل قول است و گفته دیگران را در گیومه میگذاریم. (؟)علامت سؤال در پرانتز نویسنده راجعبه آن صحبت شک و تردید دارد. (!)در آخر جملات عاطفی مثل بهبه! آفرین! هر جا وَ بگذاریم نیازی به ویرگول نداریم. ؟در آخر جملههای کامل به صورت پرسشی نوشته شود. و علامتهای دیگری که در پایههای مختلف به دانشآموز گفته میشود تا نوشتهی آنها کاملتر شود.
نکات مهم در نوشتن انشا *در مورد کلمهی ایجاز(مختصرگویی) را بیشتر توضیح دهیم باید مختصر نوشتن را در نوشته مراعات کنیم و کلمهها و جملههای زائد را حذف کنیم و به درازا کشیدن کلام یا به کار بردن کلمات زائد خودداری کنیم و علامتگذاری را در نوشته مراعات کنیم. وجود مقدمه در نتیجهگیری در تمامی انشاءها الزامی نیست. کلمات را در نوشتن خود به صورت کتابی به کار ببریم و از نوشتن به صورت محاورهای و شکسته خودداری بکنیم. 1)توصیفی یا وصفی: سادهترین نوع انشاء است دانشآموز چیزهایی را که در اطراف خود میبیند یا میشنود یا احساس میکند وصف و تعریف مینماید. 2)گزارشنویسی: وقتی دانشآموزان به گردش علمی میروند معلم میتواند از آنها بخواهد که گزارش از آن روز تهیه کند.غالباً برای تهیه گزارش نیاز به تحقیق،سؤال و جستجو میباشد. 3)انشای نقلی:برای بیان سرگذشت خود یا دیگران به کار میرود یا معلم میتواند برای آموزش انشای نقلی تمرینات زیر را انجام دهد داستانگویی،نوشتن خلاصه متن خوانده شده نوشتن خلاصه کارهایی که در زمان معینی انجام شد مثلاً روز جمعه چه کار کرده.
معلم میتواند شعرهای مناسبی را از کتاب فارسی یا خارج از کتاب به دانشآموزان داده و بخواهد که اشعار را به نثر ساده امروز بنویسند شاگردان باید توجه کنند در این نوع نوشته از حاشیه رفتن خودداری کنند و تنها مفهوم را به زبان ساده و گویا و کوتاه بنویسند. 5)انشای تخیلی:محصول ذهن و ساخته و پرداخته افکار دانشآموز است و غالباً اساس خارجی ندارد این نوع انشاء فرصتی است برای شناخت افکار دانشآموز و گرایشات درونی او که در چه دنیایی و آرزوهای درست و غلط او چگونه است.معلم میتواند شروع داستانی را بگوید و دانشآموزان آن را تمام کنند یا از شاگردان بخواهیم قلم،کاغذ،دفتر یا تخته سیاه و سرگذشت اشیاء را بیان کند. 6)خلاصهنویسی:موجب پرورش قدرت نویسندگی و گسترش از کودکان میشود و آنها را آماده میکند که در موقع لزوم بخوانند اصل مقصود یک درسی یا یک مقاله را استخراج نمایند. 7)نامهنگاری:نامه بیان کتبی موضوعی است برای مخاطبی که حضور ندارد نامهای را که ما مینویسیم معرف شخصیت فرهنگ،ادب و ذوق و سلیقه ماست و باید همان اثر را در مخاطب بگذارد که شخصیت خود ما میگذارد. نامههای خصوصی-نامههای رسمی و اداری داشتن حاشیه سفید نامهها الزامی است حاشیه سمت راست بیشتر از سمت چپ است. در نامههای اداری گذاشتن تاریخ در بالا گوشه سمت چپ لازم است. نامههای خصوصی باید ساده و بیانکننده روح صمیمیت و یکرنگی باشد.اما در نامههای اداری جنبه رسمی بودم مراعات میشود و نامههای اداری نباید خودمانی نوشته شود. برای نوشتن نامه نباید از مداد استفاده کنند. نامههای اداری یا رسمی را میتوان تایپ کرد اما اگر نامه دوستانه را تایپ کنیم نشانه بیصمیمیتی ما نسبت به گیرنده نامه خواهد بود. قواعد علامتگذاری: علامتگذاری در نامه مانند هر نوشته دیگری رعایت می شود. کلماتی را در نوشته خود به کار بریم که معنی آنها را میدانیم و اگر معنی کلمهای را نمیدانیم بهتر است به فرهنگ لغات مراجعه کنیم و غلط املایی در نوشته نداشته باشیم.اگر برای کسی نامه مینویسیم لازم است نشانی ما را داشته باشد.نشانی در زیر متن نامه بنویسیم.در نامه اداری نام و نام خانوادگی و امضا الزامی است. ارکان یک نامه هر نامه شامل چهار بخش اصلی است: 1)عنوان 3)متن نامه 4)عبارت پایان نامه نامه اداری حاشیه سفید در سمت راست در نامه اداری گاه اسم دقیق اداره یا سازمان و گاه رئیس که اداره را مخاطب قرار میدهند. مثال:ریاست محترم اداره آموزش و پرورش متن نامه اداری کوتاه و ساده باشد.ذکر مطالب اضافی خودداری گردد. مشخصات موضوعات انشاء در دوره ابتدایی 1)داشتن علاقه 2)داشتن اطلاعات 3)محدود و معین بودن موضوع انشاء 4)موضوعات باید مربوط به محیط زندگی و مسائل روز باشد. 5)وصف یک تصویر 6)چند کلمه که معانی آنها به هم نزدیک است. تهیه و تنظیم طرح انشا قدمهایی که در مراحل اولیه برای تنظیم طرح و نوشتن انشاء برداشته می شود: 1)انتخاب موضوع 2)یادداشت نکتههای مختلف درباره آن 3)دستهبندی نکات 4)منظم کردن مطالب به ترتیب منطقی 5)صحبت کردن 6)نوشتن انشا مشکلات نوشتن انشاء در دوره ابتدایی 1)عدم داشتن مطلب 2)عدم توسعه کتابخانه دبستان و کلاس 3)عدم شرکت دادن بچهها در مجالس عمومی،سخنرانی،نماز جمعه،گردشها و بادیدهای علمی سطح آگاهی آنها را کاهش میدهد.
|
عالی بود
مرسی من کلاس نهمم و فردا امتحان دارم خیلی کمک کرد
عالی بود
ممنون عالی بود فردا امتحان انشاء نھایى دارم امیدوارم بتونم این طلسم دوازده ساله ام رو بشکنم :-)
با سلام ببخشید حکایت نگاری و مثل نویسی نیاز به مقدمه و نتیجه داره؟
هر نوشته ای با مقدمه و نتیجه زیباتر است
هرچی میگم انشایی که بخش اغازین و بخش میانی وبخش پایانی داشته باشه نمیاره یه جوابی بدید سری
من از حوب مینویسم ولی کلا نمیدونم چرا 20 نمیده جواب هم نمیده
همه متنتو خوندم ولی تمام اینارو میدونم ولی سر جلسه امتحان نمیدونم چرا چرتو پرت مینویسم بهم بگین ؟
شما میخواهید یک دفعه نویسنده ماهر شوید و این توقع زیاد است. از کم شروع کنید ابتدا سعی کنید چند جمله کوتاه بیست بنویسید . سپس مدتی تمرین کنید یک بند با چندجمله مرتبط به هم بنوئیسید تا ذهن و دستتان روان شود
سلام ببخشید منن معلمی دارم که میگه انشا فقط باید ارایه ادبی داشته باشه لطفا بهمن یه کمکی کنید من هم نمیدونم باید چطور بنویسم چون هرچی مینویسم میگه کم بدبود ارایه نداشت لطفا کمکم کنید
معلمتون نظرش محترم ولی توصیه می کنم خدمت ایشان عرض کنید. آرایه های ادبی مخصوص متون ادبی است . نویسنده های قهارهم کمتر توان نوشتن متن ادبی دارند. انشا یعنی ابداع متن نو و ساده . آموزش و پرورش جز در رشته ادبیات آنهم در مقیاس کوچک قصد ندارد ادیب تربیت کند. کافی است دانش آموزان وقتی وارد اجتماع یا دانشگاه می شوند بتوانند مقاصد خودشان را روی کاغذ بیان کنند. نوشته ما باید حاوی مطالبی باشد که می خواهیم بگوییم.چون قصد نداریم شفاهی بیان کنیم می نویسیم. وانگهی نویسندگان در کدام متن روزنامه و کتاب (به صورت اعم) به اندازه وسیع و چشمگیر از آرایه های ادبی استفاده می کنند. همینکه متن جذاب باشد و خواننده را تا پایان متن پای کار نگه دارد کافیست. البته آرایه ادبی در حد کم مفید است .
عاااالی
من تو کلاس بهترین انشا هارو می نویسم ولی وقتی میرم تو مسابقات خوارزمی گند می زنم بهش. چیکار کنم؟؟؟؟؟
اعتماد به نفستون کمه . بیشتر تمرین و مطالعه کنید تا این حالت از بین بره
ممنونم عالی بودی
خوب بود
خوبه ولی اگه درباره قالب بندی انشا صحبت می شد بهتر. بود.
ممنون ، بسیار کمک کرد راضی:
اصلا تحت تاصیر مختصریت قرار کرفتم
زیاد بود ولی درهرحال خوب بود:راضی بودم
ممنون از راهنمایی های خوبتون،من انشاءها و داستانای عالی مینویسم چطور میتونم در اینترنت بگذارم؟
در یکی از وبلاگستان ها عضو شوید مانند همین بلاگ اسکای و منتشر کنید ساده است کافیه راهنماشو بخونید
Very gooooooood
عالی
خوب بود اگه میشه آموزش کلمات ادبی همبرای انشا بذارید
مرسی ازتون به اندازه ی یک دنیا
ممنون.خیلی عالی بود
ممنون ولی لطفا بزرگ تر بنویسید:
واقعا.معلم ما کلى مشکل داشت.من خودم مثل مامانم انشام عالیه و همیشه با بقیه متفاوته ولى بقیه به چیزهاى اشتباهى که اینجا گفت فکر مى کنند.اه
متوسط
ممنون فردا امتحان انشا داشتم اونم نوبت اول خیلی به دردم خورد.
خیلی ممنون از شما
مفید
مختصر
عالی و مفید
سپاس. مفید مختصر وگویا بود.
خیییییییییییییلی خوب بود
عالیه
اطلاعاتتون خیلی خوبه ولی من میخواستم بدونم برای هر انشایی میشه مقدمه هایی که اسم خدا و اینا رو اورد؟
دوست عزیز سلام
بین مقدمه و خطبه یه تفاوت مهمه
خطبه می تونه هر مطلبی باشه و حتی هیچ ربطی به مقاله یا نوشته ما نداشته باشه . می تونه تکراری باشه . می تونه آیه یا سخن بزرگان باشه
اما مقدمه باید با موضوع نوشته کاملا مرتبط باشه ، ایجاد انگیزه کنه و مخاطب را به خواندن مطلب تشویق کنه . با خواندن اون مخاطب بفهمه آیا نوشته نیازش رو برطرف می کنه یا بهش نیازی نداره
خیلی خوب بود
عاالی بود همین
ممنون
عالی بود
کمک کرد ولی خوب بود
بد نبود ولی میتوانید بهتر باشید.
خیلی عالی بود perfect
باسلام
ازتلاش وزحمات شماصمیمانه سپاسگزارمام امیدوارم همیشه درزندگی وارتقای سطح علمی خودودیگران موفق باشید.
از مطالب زیبای شما خیلی تشکر میکنم.واقعا مطالب خوبی در سایتتون گذاشته اید*****
خوب بود
متشکرم
خیلی ممنون از انشاء زحمتی که کشیده اید خوب بود
سلام من نویسنده هستم میتونم راهنمایی کنم
اگر جملاتتون برای مقدمه چینی در انشا کامل بود خیلی عالی میشد.ولی در هر حال از اینکه برای مهارت در انشا نویسی کمک موثری کردید از شما کمال تشکر دارم...
به نظر من بد نبود اما بهتر بود که با کلاماتی مانند مثل هم دوستانی که انشاشون کم میشه استفاده کنن مثلا خورشید مثل.... و برای مقدمه هم سعی کنین از دو بیت شعر که با نام و یاد خدا باشد مثل: ای نام تو بهترین سر آغاز بی نام تو نامه کی کنم باز استفاده کنین . موفق باشین
خیلـــــــــــــــــــــ خوب