ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
2-گزارش نویسی
3-انشای نقلی: این نوع انشادربیان سرگذشت انسان یاحیوان یاچیزی دیگریاست .
4-برگرداندن شعربه زبان ساده ونثرامروزی
5- انشای تخیلی: این انشامحصول ذهن وساخته وپرداخته ای افکاردانش آموزان است درحقیقت وصف وبیان صورت ذهنی است که اوبرای خودگمان کرده وغالباً اساس خارجی ندارد
6-خلاصه نویسی
7-نامه نویسی
8-خاطره نویسی
9-انشای تحقیقی یااستدلالی
موضوع این نوع انشابحث وتحقیق درباره ی مسائل عقلی است ازقبیل مسائل تاریخی علمی اجتماعی وادبی و..
10-روزنامه دیواری
یک نوع انشای گروهی«روزنامه دیواری است که برای بروزاستعدادهای گوناگون دانش آموزان درنویسندگی فرصت مناسبی است .
چه عواملی نبوغ فکری دانش آموزان رادرگفتارونوشتارتقویت می کند؟
1-خانواده
خانواده اولین ومهمترین بسترتقویت نبوغ فکری دانش آموزان است طرزصحبت نوع تغذیه سلامت جسمانی وروانی وآرامش خاطرخودداری ازسختیهای فشاردرخانه تشویق وتنبیه نامناسب ،همه دررفتاردانش اموزان اثرمی گذارد.
2-مدرسه:
دانش آموزان درمدرسه احساس آزادی بیشتری برای بیان افکاروعقایدمی کنندبه وظایف خودآشنامی شوندودراین کانون باصفاتجربه به کسب می کنند،بادوستان خودارتباط برقرارمی کنندوبرخورداحترام آمیز،مدیرومعلم و..درنوع رفتارآنهاتأثیرمی گذارد.
3-معلم
معلم بایدباایجادشرایط مناسب ومحیط مساعدبرای توسعه قوه ی کلام وپرورش مهارت نوشتاری شمابکوشد.دردرجه ی اول خودناطقی تواناباشد،درست وشیرین سخن بگویدوبنگاردوآنچه راکه می گویدعمل کند.
4-اجتماع
جامعه ی اسلامی وظیفه داردکه ازطریق تماس دانش آموزان باکتابهای گوناگون علمی وادبی شعله های علم رادروجودشان فروزان کندتابافرهنگ ارزشمنداسلامی آشناشوندونقش پیامبران بزرگ رادرزنده کردن تمدن اسلامی بفهمند.
5- کتاب
6- جمع آوری اطلاعات
دانش آموزان می توانندازطریق گوناگون کسب اطلاعات کنندومهارت گفتارونوشتارشان راتقویت کنند.این اطلاعات عبارتنداز: الف)آشنایی باقران وحفظ آیات وسوره های قرآن واحادیث پیامبران وامامان
ب)آشنایی بارسانه های گروهی مثل رادیو، تلویزیون، مطبوعات .
7-خوددانش آموز
درآموزش نوین انشادیدن وبرداشت تصاویرنقش ارزشمندی درخلاقیت ذهن دانش آموزان درمهارت کلامی ونوشتاری دارد
دانش بامشاهده ی دقیق تصاویرمی تواننداحساسات درونی خودرادرقالب کلمات زیباودلنشین بیان کنند.این تصاویریاقابل لمس ودیدن هستندمثل باغ، کوه، جنگل، ...یاتصاویری که درکتاب گنجانده شده است وآنهاتجسمی ازاین تصاویردرذهن خوددارند.
درپایان بایدبگویم که انشادرسی است که بانبوغ وخلاقیت سروکارداردوبه تمام دروس دانش آموزان مربوط می شودونبایدازکنارآن به آسانی عبورکرد.انشاخلاقیت مهارتی است ونقس معلم درشکوفایی خلاقیت دانش آموزان بسیارارزشمنداست ان شاءالله که ساعت درس انشاراجدی بگیریم وباایجادنشاط وبازی باکلمات وداستان گویی ومأنوس کردن دانش آموزان باکتاب وکتابخوانی کلاسی پربارداشته باشیم .
امیدواریم روزی فرارسدکه درهرکلاسی ودرهرمدرسه ای ودرهرخانه ای شاهدیک کتابخانه ی زیباودانش آموزان ادیب باشیم
مرسی ... عالی بود
سلام خوبه حرف نداره
عالی
سلام تو رو خدا واسه این موضوع های های انشامون یه چیزی بنویسید
به خدا بلد نیستیم بنویسیم یه کمکی کنین دیگه
ممنون ولی نگفتین روش تصویر نویسی چطوره
ممنون میشم بگین
مثل همیشه عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی دستتان رامی:بوسم:
من ازسایتتون خیلی خوشم اومد عالی بود
خوب بود اما کاش
هچی ولش کن
نام من ساراست و به ادبیات علاقه مندم ولی به هیچ عنوان از انشا خوشم نمیاید مرا ببخشید گروه ادبیات
ممنونم استفاده کردم
با سلام
بسیار مفید بود
از زحمتتون ممنونم
سلام وخسته نباشید...مرسی از این مطلب خوبتون...عالی بود و تونست به من کمک خیلی خیلی زیادی بکنه...خداقوت بازم از این مظالب بزارید...یاعلی.خداحافظ.
خیلیل ممنون ولی در مورد انشا در دوره ی راهنمایی هم حرف بزنید
خوبه
به یادش و به یاریش ...
سلام دوست عزیز ، وبلاگتون خیلی جالب و پر محتواست اما از این بهتر هم می تونه بشه .
از این به بعد من یکی از طرفداران وبلاگتون خواهم بود و نظراتی هم پیرامون هرچه بهتر شدن وبلاگتون خواهم داد .
اگر خواستی به وبلاگ من هم سری بزنید و امیدوارم که تو هم مطالبی را در مورد بهتر شدن وبلاگم گوشزد کنید .
در وبلاگ ما گزیده ای از انشا های برتر دانش آموزان توسط ما دو معلم انشا جمع آوری شده است
با تشکر – حمید . حجت
www.enshayebanafsh.persianblog.ir
با سلام و عرض خسته نباشید.
بسیار از وبلاگ جامع شما استفاده کردم و لازم دونستم از زحماتتون تشکر کنم.
با ارزوی موفقیت و سلامتی روز افزون
هستی