|
|
مقاله :نوشتن انشاهای خلاق گروه هـای آمـوزش عمومـی بخـش بوستـان و گلستـان انشاء به معنی ایجاد کردن،پرورش دادن،ابداع و خلق کردن است و آنچه را که امروزه فن انشاء گفته میشود از نخستین معنای آن(ایجاد)گرفته شده است. انشاء به معنی نظم دادن به فکر به معنی ایجاد کلام و سخن و نگارش آن است.
1)دانشآموزان بتوانند آنچه را که میاندیشند و میخوانند به دیگری بگویند و بنویسند. 2)دانشآموزانی که تخیل قوی و استعدادی بیشتر در نویسندگی دارند بشناسیم و در مسیری صحیح هدایت کنیم. 3)پرورش قوه استدلال،تفکر و دقت دانشآموزان و وادار کردن آنها به درست دیدن و شنیدن،سپس دیده و شنیده خود را به طرز ساده و روشن بیان کردن و نوشتن است. روش آموزش انشا زمینه یادگیری انشاء مانند کودکی میماند برای سخن گفتن،غذا خوردن،راه رفتن از ساده به مشکل نیاز به کمک بسیار ما دارد این دانشآموز و یا نوآموز برای اینکه بهتر بنویسد و بهتر بیان کند و مطالب را آنچه که هست بازگو کند نیاز به کمک و راهنمایی و هدایت ما دارد. *پایه نوشتن صحیح و مستقل از همان کلاسهای اولیه گذاشته میشود.دانشآموزان از سال اول تحصیل میآموزند که چگونه منظور خود را درست بیان کنند در کلاس دوم علاوه بر جملهسازی و تکمیل جملههای ناقص،با کلمههای آشنا جواب سؤالات را به صورت کتبی مینویسند و از کلاس سوم نوشتن انشاء عملاً آغاز میگردد و دانشآموزان ابتدا برای هر انشاء طرحریزی مینمایند و این طراحی در مرحله اول به طور شفاهی انجام میگیرد و بعد به صورت کتبی درمیآید. *برای دانشآموزان انشاء آموزگاران باید دانشآموزان را هدایت و راهنمایی کنند که شاگردان نظم فکری داشته و در مشاهدات خود دقیق باشند،درست بیندیشند،خوب بیان کنند و به قاعده بنویسند. تنها دادن موضوع برای نوشتن انشاء کافی نیست دانشآموزان لازم است که بیاموزند که قبلاً فکر کنند و ریزهکاریها را دقیق مشاهده نمایند و پس از آنکه فکر و مایهای برای نوشتن پیدا کردند ما به کارگیری اصول نگارشی را که از آموزگار خود فرا گرفتهاند شروع به نوشتن انشاء نمایند. دانشآموزان باید بدانند همانطوری که در صحبت کردن نباید از موضوع خارج شد بیمورد سخن گفت و یا زیاد حرف زد،در نوشتن هم باید از حاشیهرویهای بیموقع و آوردن جملههای پرلفظ و بیمعنی خودداری کرد.امروزه نوشتهای پسندیده است که دارای جملههای کوتاه و رعایت مساوات در کلام باشد.
محل مناسب نوشتن انشا(کلاس یا منزل) معلمینی که تنها به تعیین موضوع انشاء بسنده میکنند و از دانشآموزان میخواهند که در منزل انشاء بنویسند و در جلسه بعد در کلاس بخوانند و مجدداً موضوعی دیگر برای جلسه آینده معین میکنند باعث می شوند که تعدادی از دانشآموزان از اولیای خود کمک بگیرند و تعدادی اصلاً ننویسند و یا تنها به نوشتن چند جمله تکراری و بیسر و ته اکتفا کنند. بهترین راهحل برای نوشتن انشاء ابتدا هر درسی که داده میشود معلم باید هم خانواده و مخالف و هم معنی کلماتی که در آن درس وجود دارد برای دانشآموزان یاد بدهد بعد از چند درس دانشآموز دیگر مثل قبل از معلم تقلید نمیکند بلکه جلوتر از معلم این کلمات را پیدا کرده و سعی در یادگیری این کلمات میشود و این کار به صورت بازی درمیآید.بعد از چند جلسه بعضی از کلمات هر درس را مشخص کرده و به صورت جمله در کلاس مینویسند و برای بقیه دانشآموزان آنها را میخوانند و یا احیاناً در پای تخته مینویسند تا با کلمات و جملات بیشتری آشنا بشوند در جلسات بعدی موضوعی به دانشآموز گفته میشود که در کلاس در مورد آن موضوع فقط به صورت جملههای کوتاه بنویسند و بعد از چهار ماه به دانشآموز کلمه انشاء را بیان میکنیم و در مورد انشاء بیشتر صحبت میکنیم و نکاتی که در مورد موضوعی خاص مربوط میشود مشخص میکنیم و به نوشتههای جملهسازی خود نظمی منطقی داده و به صورت یک نوشته کامل درمیآوریم و مطالب دانشآموزان باید در قالب جملات کوتاه و کامل در مورد آن موضوع بیان شود. موضوع انشا وظیفه معلم در درجه اول انتخاب موضوعی مناسب کلاس برای انشاء است در کلاسهای پایینتر بسیار ساده و آسان است ولی رفته رفته موضوعها پیچیدهتر میشود. سادهترین موضوع،انشایی است که زیاد احتیاج به تفکر و تعقل نباشد مثل یک توصیف کلاس،در این حالت شاگرد آنچه را که به چشم خود میبیند به صورت جملات کوتاه به روی کاغذ میآورد.اگر این موضوع برای بعضی از دانشآموزان مشکل بود و ندانستند که از کجا و به چه ترتیب شروع کنند معلم میتواند با توصیف شفاهی آنها را راهنمایی کنند تا بتوانند بنویسند . موضوع دوم: تبدیل شعر به نثر است که به زبانی ساده و به زبان امروزی نوشته شود که در کلاس سوم به دانشآموزان داده میشود. کمکم باید از محسوسات کاست و به محتویات افزود و از موضوعهای اجتماعی به سوی موضوعهای اخلاقی رفت و به تدریج آنها را به اندیشیدن و مدد گرفتن از تجمل واداشت البته مسایل اخلاقی و آنگونه که خود احساس کردهاند مینویسند که در اوایل کلاس پنجم به دانشآموزان گفته میشود. در اواخر کلاس پنجم موضوعات ادبی فلسفی و موضوعهای جامعه مانند قصهنویسی و رماننویسی به دانشآموز گفته میشود اما نگارش این موضوعهای جامع،کار هر شاگردی نیست،علاوه بر آموختن فنون نگارش و تعقل و استدلال و توصیف،استعدادی خاص میخواهد. در پایه سوم خلاصهنویسی که میتوان یک درس یا متنی را به صورت خلاصه بنویسند گاهی میتوان یک تصویر یا سلسله تصاویر موضوع انشاء قرار داد و از شاگردان خواست که در مورد این تصاویر مطلب بنویسند. نکات بهداشتی را از کودکان بخواهیم مثل(چرا مسواک میزنید؟) در پایه سوم به دانشآموز یادآور میشویم که بهتر است نوشته خود را با یک جمله بهتر تمام کنیم و اگر دانشآموزان مطالب جالبی بیان کرده اما جملههای او ناصحیح است میتوانیم تذکر لازم را در پایین صفحه بنویسیم و به فکر و اندیشه او نمره بدهیم. یک نکته مهم در تمامی پایهها برای این که دانشآموزان با نوشتن بیشتر آشنا بشوند باید به کتاب بنویسیم بیشتر اهمیت بدهیم چون تمامی نکاتی که در بنویسیم وجود دارد علائم و نشانههایی هستند که در نوشتن انشاء به ما کمک میکنند و به تک تک تمرینات اهمیت داده و به دانشآموزان یاد دهیم.مثل موضوعهایی در مورد رعایت علائم دستوری در نوشتن. در جمله و انشا علامتگذاری باید مراعات شود.
دو نقطه(:) علامت نقل قول است و گفته دیگران را در گیومه میگذاریم. (؟)علامت سؤال در پرانتز نویسنده راجعبه آن صحبت شک و تردید دارد. (!)در آخر جملات عاطفی مثل بهبه! آفرین! هر جا وَ بگذاریم نیازی به ویرگول نداریم. ؟در آخر جملههای کامل به صورت پرسشی نوشته شود. و علامتهای دیگری که در پایههای مختلف به دانشآموز گفته میشود تا نوشتهی آنها کاملتر شود.
نکات مهم در نوشتن انشا *در مورد کلمهی ایجاز(مختصرگویی) را بیشتر توضیح دهیم باید مختصر نوشتن را در نوشته مراعات کنیم و کلمهها و جملههای زائد را حذف کنیم و به درازا کشیدن کلام یا به کار بردن کلمات زائد خودداری کنیم و علامتگذاری را در نوشته مراعات کنیم. وجود مقدمه در نتیجهگیری در تمامی انشاءها الزامی نیست. کلمات را در نوشتن خود به صورت کتابی به کار ببریم و از نوشتن به صورت محاورهای و شکسته خودداری بکنیم. 1)توصیفی یا وصفی: سادهترین نوع انشاء است دانشآموز چیزهایی را که در اطراف خود میبیند یا میشنود یا احساس میکند وصف و تعریف مینماید. 2)گزارشنویسی: وقتی دانشآموزان به گردش علمی میروند معلم میتواند از آنها بخواهد که گزارش از آن روز تهیه کند.غالباً برای تهیه گزارش نیاز به تحقیق،سؤال و جستجو میباشد. 3)انشای نقلی:برای بیان سرگذشت خود یا دیگران به کار میرود یا معلم میتواند برای آموزش انشای نقلی تمرینات زیر را انجام دهد داستانگویی،نوشتن خلاصه متن خوانده شده نوشتن خلاصه کارهایی که در زمان معینی انجام شد مثلاً روز جمعه چه کار کرده.
معلم میتواند شعرهای مناسبی را از کتاب فارسی یا خارج از کتاب به دانشآموزان داده و بخواهد که اشعار را به نثر ساده امروز بنویسند شاگردان باید توجه کنند در این نوع نوشته از حاشیه رفتن خودداری کنند و تنها مفهوم را به زبان ساده و گویا و کوتاه بنویسند. 5)انشای تخیلی:محصول ذهن و ساخته و پرداخته افکار دانشآموز است و غالباً اساس خارجی ندارد این نوع انشاء فرصتی است برای شناخت افکار دانشآموز و گرایشات درونی او که در چه دنیایی و آرزوهای درست و غلط او چگونه است.معلم میتواند شروع داستانی را بگوید و دانشآموزان آن را تمام کنند یا از شاگردان بخواهیم قلم،کاغذ،دفتر یا تخته سیاه و سرگذشت اشیاء را بیان کند. 6)خلاصهنویسی:موجب پرورش قدرت نویسندگی و گسترش از کودکان میشود و آنها را آماده میکند که در موقع لزوم بخوانند اصل مقصود یک درسی یا یک مقاله را استخراج نمایند. 7)نامهنگاری:نامه بیان کتبی موضوعی است برای مخاطبی که حضور ندارد نامهای را که ما مینویسیم معرف شخصیت فرهنگ،ادب و ذوق و سلیقه ماست و باید همان اثر را در مخاطب بگذارد که شخصیت خود ما میگذارد. نامههای خصوصی-نامههای رسمی و اداری داشتن حاشیه سفید نامهها الزامی است حاشیه سمت راست بیشتر از سمت چپ است. در نامههای اداری گذاشتن تاریخ در بالا گوشه سمت چپ لازم است. نامههای خصوصی باید ساده و بیانکننده روح صمیمیت و یکرنگی باشد.اما در نامههای اداری جنبه رسمی بودم مراعات میشود و نامههای اداری نباید خودمانی نوشته شود. برای نوشتن نامه نباید از مداد استفاده کنند. نامههای اداری یا رسمی را میتوان تایپ کرد اما اگر نامه دوستانه را تایپ کنیم نشانه بیصمیمیتی ما نسبت به گیرنده نامه خواهد بود. قواعد علامتگذاری: علامتگذاری در نامه مانند هر نوشته دیگری رعایت می شود. کلماتی را در نوشته خود به کار بریم که معنی آنها را میدانیم و اگر معنی کلمهای را نمیدانیم بهتر است به فرهنگ لغات مراجعه کنیم و غلط املایی در نوشته نداشته باشیم.اگر برای کسی نامه مینویسیم لازم است نشانی ما را داشته باشد.نشانی در زیر متن نامه بنویسیم.در نامه اداری نام و نام خانوادگی و امضا الزامی است. ارکان یک نامه هر نامه شامل چهار بخش اصلی است: 1)عنوان 3)متن نامه 4)عبارت پایان نامه نامه اداری حاشیه سفید در سمت راست در نامه اداری گاه اسم دقیق اداره یا سازمان و گاه رئیس که اداره را مخاطب قرار میدهند. مثال:ریاست محترم اداره آموزش و پرورش متن نامه اداری کوتاه و ساده باشد.ذکر مطالب اضافی خودداری گردد. مشخصات موضوعات انشاء در دوره ابتدایی 1)داشتن علاقه 2)داشتن اطلاعات 3)محدود و معین بودن موضوع انشاء 4)موضوعات باید مربوط به محیط زندگی و مسائل روز باشد. 5)وصف یک تصویر 6)چند کلمه که معانی آنها به هم نزدیک است. تهیه و تنظیم طرح انشا قدمهایی که در مراحل اولیه برای تنظیم طرح و نوشتن انشاء برداشته می شود: 1)انتخاب موضوع 2)یادداشت نکتههای مختلف درباره آن 3)دستهبندی نکات 4)منظم کردن مطالب به ترتیب منطقی 5)صحبت کردن 6)نوشتن انشا مشکلات نوشتن انشاء در دوره ابتدایی 1)عدم داشتن مطلب 2)عدم توسعه کتابخانه دبستان و کلاس 3)عدم شرکت دادن بچهها در مجالس عمومی،سخنرانی،نماز جمعه،گردشها و بادیدهای علمی سطح آگاهی آنها را کاهش میدهد.
|
خوبه اما میتونه بهتر هم باشه
عالی بود ممنووووووووووووووووووووووون
عالی بو دستتون درد نکنه .
آموزش یعنی این.
سلام لطفا آموزشی کوتاه برای انشا نویسی بگذارید .......من فردا امتحان دارم
این انشا بسیار زیبا بود اما من به دنبال موضوع انشای تصویر نویسی بودم امانبود می توانید از این انشا هم قرار دهید ممنون از سایت خوبتون
عالی
با سلام
امیدوارم همیشه موفق پیروز باشید
من یک مشکل دارم من در نوشتن انشا پیشرفت چشم گیری کرده ام اما با این حال بار دیگر معلممان به من نمره ی 18 می دهد و در کل مدرسه ی نمونه ی ما که 108 دانش اموز دارد 27 نفر انشا 20 گرفته اند.
بگذارید مختشر تر بگویم[(یک راه حل می خوبام)}
علایت
علی بود
انشایی زیبایی بود
عالی بود خسته نباشی![](http://www.blogsky.com/images/smileys/102.png)
![](http://www.blogsky.com/images/smileys/102.png)
![](http://www.blogsky.com/images/smileys/101.png)
خوب بود ولی یه ذره طولانی بود
اصلا خوب نبود........................حالم به هم خورد
انشا
من انشاء ترم اولم 20 شد و الان سرگروه هستم و موضوع انشامون طبیعته بدنه و نتیجه رو نوشتم ولی مقدمه رو موندم ...مرسی مطلب هاتون مفید بودن
خیلی خوب است
نمی دونم چی بگم خیلی خوب بود
ای کاش چند نمونه مقدمه برای شروع انشا هم مینوشتین.من با مقدمه انشا مشکل داریم.ولی خوب بود
خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییی خیییییییییییییییییییییییلیییییییییییییییییی خوووووووووووووووووووووووووووووووووووب بووووووود ممنونم از لطفتون
همگی بیاید به کانالم در تلگرام لینکشو مینویسم.
@DOSTANE000
مرسیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی ولی من انشام خیلی ضعیفه ریاضی بیار واست حل کنم
ایییییییییییییی
من نمی دونم انشامو چه جوری شروع کنم چیکار کنم؟![](http://www.blogsky.com/images/smileys/110.png)
پاسختون به نظر شماره ی پنج رو خوندم اما چجوری؟ چجوری؟
سلام ممنون عالی بود
khub bud bad nabud vali kheily ziad bud vay khaste shodam hal nadaram hamaro bekhunam vali omidvaram emtehane fardamo aliii sham mercccccccccccccccccccccccccccccccc
سلام .این مطالب به درد به خور بود و انشاالله در امتحان سختی که در فردا دارم به دردم بخوره باتشکر از مدیریت
ممنون ولی بهتر بود یکم خلاصه میکردید.
خیلللللللللللللی ممتننننننننونم از سایتی که گزاشتین
مطلب های نوشته شده خیلی خوب است
ممنون از دست رنج های نویسنده محترم
خوبه ولی بهتره چیزهایبیشتری بهش اضافه کنید ممنون
انشایت خوب است
باتوضیحاتی درباره مقدمه ونتیجه تکمیل میشد
خیییییییییییییییییییییلییییییییییییییییییییی ممنونم.....
نمی تونم جمله هاموادبی بگم
برای گفتن جمله های ادبی لازم است گنجینه لغات و عبارات در ذهنتان غنی تر شود پس مطالعه فراوان داشته باشید(کتاب های ادبی بخوانید).
با سلام
ممنون از سایت عالیتون
اما اگه یه چیز دیگه هم میذاشتین تکمیل میشد.
جملات زیبا برای شروع و پایان انشا!!
من خیلی برای شروع انشا مشکل دارم!
شروع انشا باید با جمله ای باشه که انگیزه شنونده یا خواننده را برای شنیدن یا خواندن بالا ببره مثلاً می تونه یه سوال باشه یا یک جمله معترضه
من چه کنم که همیشه انشام ۱۶باس از همون اول پیش شما می اومدم
خوب بود کاشکی بتونم فردا انشا خوبی بنویسم.
اصلا یه خط هم نمی تونم بخونم خیلی هم انشام بده چه کار کنم
قبل از هر چیز باید نگاهتون رو عوض کنید . نمی توانم را در باغچه منزلتان دفن کنید برای نوشتن شروع کنید به نوشتن خاطرات روز مره از روزی یک خط شروع کنبد برای شروع بنویسید امروز در اینترنت گشتی زدم . فردا یک جمله به آن اظافه کنید این کار را ادامه دهید تا ....
کمک زیادی کرد
عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود عاشقش شدم![](http://www.blogsky.com/images/smileys/119.png)
![](http://www.blogsky.com/images/smileys/120.png)
![](http://www.blogsky.com/images/smileys/101.png)
![](http://www.blogsky.com/images/smileys/124.png)
![](http://www.blogsky.com/images/smileys/123.png)
![](http://www.blogsky.com/images/smileys/122.png)
![](http://www.blogsky.com/images/smileys/118.png)
![](http://www.blogsky.com/images/smileys/116.png)
ممنونم
امیدوارم فردا بتونم یک انشای خوب واسه امتحانم بنویسم اخه بیانم در انشا ضعیفه
نمیتونم چیزایی که تو ذهنمه رو برگه بنویسم
سلام![](http://www.blogsky.com/images/smileys/109.png)
![](http://www.blogsky.com/images/smileys/113.png)
واقعاً ببخشید ولی از اسم وبلاگت حالم بهم خورد
آخه نمره ی چه انشائی 20 میشه؟
همین طور نوشتی ها
20 مال خداست
IIR
حیاتی فکر کنید
2 جملهی آخر رمزی بود