-
انشای تشریحی یا توضیحی
شنبه 27 آبانماه سال 1385 09:05
انشای تشریحی یا توضیحی نوعی نگارش است که در آن پیرامون موضوع توضیح بیشتر داده می شود . برای مثال از مامی خواهند در باره کوه دماوند انشایی بنویسم . درحقیقت از ما خواسته اند در باره ی کوه دماوند توضیح بدهیم تا ذهن خواننده کاملاً روشن شود . اغلب برای این کار داشتن اطلاعات ضروری است . قبل از هر چیز باید به مطالعه و تحقیق...
-
مسابقه
شنبه 27 آبانماه سال 1385 08:20
در حال حاضر مطلبی برای مسابقه پیشنهاد نشده است به زودی اقدام خواهدشد .
-
دستورهای کلی درباره روش های مطالعه
شنبه 27 آبانماه سال 1385 08:02
-مکان ثابتی برای مطالعه در نظر بگیرید. 2-برای مطالعه بنشینید و به صورت درازکش مطالعه نکنید. 3-در یک ساعت معین مطالعه کنید. 4-پس از صرف غذای سنگین مطالعه نکنید وبین این دو کار فاصله بیندازید. 5-به محض ورود به مکان مطالعه فقط مطالعه کنید و وسواس به خرج ندهید. 6-به طور هفتگی برای مطالعه برنامه داشته باشید. 7-ضمن مطالعه...
-
شیوه مطالعه صحیح و مفید را بیان کنید
شنبه 27 آبانماه سال 1385 07:57
آنچه که درباره مطالعه لازم است بدانیم، نکات ذیل است: 1- موضوع مطالعه عامل مهمى در انتخاب شیوه مطالعه به شمار مىآید. گاهى ممکن است موضوع آسان باشد و گاهى سخت، یعنى یکبار مطلب مورد نظر جنبه علمى دارد و یک بار ندارد. در فرایند مطالعه بایستى به این نکته توجه نمود. موقعى که ذهن خسته نیست و پرنشاط و آغاز کار است موضوعات...
-
راهبردهای مطالعه و یادگیری
شنبه 27 آبانماه سال 1385 07:54
راهبردهای مطالعه و یادگیری دکتر علی فتحی آشتیانی در نظام آموزشی کشور ما جایگاه شیوه مطالعه و یادگیری ، راهبردهای یادگیری ، برنامه ریزی درسی و ... کم رنگ و اثرات احتمالی آن ناشناخته است . امروزه یادگیری و شیوه مطالعه ، به عنوان یک فن تلقی می شود و با وجود همه . پیشرفتهای تکنولوژیکی هنوز یادگیری از راه مطالعه و خواندن...
-
روش های مطالعه قبل از امتحان
شنبه 27 آبانماه سال 1385 07:49
هر چه به خرداد نزدیک مى شویم، دلهره هاى پایان سال تحصیلى که دانش آموزان را گرفتار مى کند نیز بیشتر مى شود. در هر سن و سال و وضعیت تحصیلى که باشیم باز هم امتحان، امتحان است و ترس و اضطراب هاى خاص خودش را دارد. قصد ما ترساندن بیش از حد شما از امتحان نیست. در این مطلب شما را با روش هاى کاربردى آشنا مى کنیم که مى تواند در...
-
روش های صحیح مطالعه
شنبه 27 آبانماه سال 1385 07:44
روش صحیح مطالعه و یادگیری یکی از شرایط اساسی مطالعه ، تمرکز حواس است . معمولاً دانش آموزان ، والدین یا معلمین از عدم تمرکز حواس شاگردان شکوه می کنند و همین امر باعث ایجاد افت تحصیلی در بین دانش آموزان ایرانی شده است . پس بر آن شدیم تا مطالبی چند جهت رفع این مسئله ارائه دهیم : 1- دانش آموز باید قبل از ورود معلم به کلاس...
-
با کمک اساتید و معلمان با تجربه انشا بنویسیم
جمعه 26 آبانماه سال 1385 17:59
بسم الله الرحمن الرحیم در این قسمت از انشای ۲۰ با کمک یکدیگر و راهنمایی اساتید فن نگارش و معلمان مجرب سراسر کشور انشاء می نویسیم . البته باید بدانیم که برای خوب نوشتن بسیار باید نوشت . برای راهنمایی بیشتر روی اینجا کلیک کنید
-
تقویت انشای دانش آموزان (پژوهش)
جمعه 26 آبانماه سال 1385 16:39
تقویت انشای دانش آموزان (تحقیق به روش پژوهش در عمل) نویسنده : محمود مشکی ماجلان مقدمه : توصیف وضعیت موجود همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم در حیطه زبان آموزی, چهار رکن اصلی گوش دادن – صحبت کردن خواندن و نوشتن امروزه در دنیا به عنوان یک قانون مسلم پذیرفته شده , در آموزش تمامی زبان های دنیا...
-
" پژوهشی در درس انشا "
جمعه 26 آبانماه سال 1385 16:34
" پژوهشی در درس انشا " با طرح این سؤالات : 1. نویسندگان چگونه نویسنده شد ند؟ 2. نویسندگان چگونه می نویسند؟ 3. برای نوشتن چه پیشنهادی دار ند ؟ پژوهشگر: فاطمه ملکی استاد راهنما: رشتهی تحصیلی: دانشکده: سال دفاع: گزیده ی پژوهش : مقدمه، شامل: 1- معضل درس انشا درمدارس و ناتوانی دانشآموزان در نوشتن "می گویند تحصیل...
-
انواع انشا
جمعه 26 آبانماه سال 1385 16:30
ساده ترین نوع انشاانشای توصیفی است .دراین نوع انشادانش آموزچیزهایی راکه دراطراف خودمی بیندیامی شنودویابه طریقی ازحواس مختلف خوددرک می کندوصف وتعریف می نماید. 2-گزارش نویسی 3-انشای نقلی: این نوع انشادربیان سرگذشت انسان یاحیوان یاچیزی دیگریاست . 4-برگرداندن شعربه زبان ساده ونثرامروزی 5- انشای تخیلی: این انشامحصول ذهن...
-
زیبا نویسی ۱
جمعه 26 آبانماه سال 1385 16:26
زیبایى خواهى، حقیقت جویى و نوآورى، از جمله گرایش هاى فطرى آدمى است. رغبت و علاقه انسان به گفتار و نوشتار درست و شیوا نیز سرچشمه در همان میل نهفته دارد. سخن و نوشته هدفمند، شیوا، روان و رسا، تأثیرى اعجاز گونه بر جان شنونده دارد ، او را مدهوش و سرمست مى سازد و مرواریددرخشان حقیقت را بر ساحل فهم و ادراک او مى نشاند....
-
نقد کتاب نمونه " ماه و مس "
جمعه 26 آبانماه سال 1385 16:16
نقدکتاب " ماه و مس " گم شدن مخاطب در قلمرو پر جزئیات نویسنده گروه فرهنگ و ادب : " ماه و مس " یکی از تازه ترین آثار منتشره حامد حبیبی است که از سوی نشر مرکز با 23 داستان کوتاه روایتگر آدم هایی خرد و ناچیز و اغلب سرخورده و محصور جبر محیط است که یا فرو ریخته و یا در آستانه فروپاشی درونی به سر می برند . از نگاه تحلیلگر...
-
نقد ادبی و ارزشهای آن
جمعه 26 آبانماه سال 1385 16:11
نقد ادبی و ارزشهای آن نقد نه علم مستقلی است و نه منحصراً جنبه ی علمی دارد بلکه آن را می توان فنی یا به عبارت بهتر صناعتی دانست که بر روشها و طریقه های علمی متکی می باشد. نقد ادبی که از آن می توان به سخن سنجی و سخن شناسی نیز تعبیر کرد عبارتست از شناخت ارزش و بهای آثار ادبی و شرح و تفسیر آن به نحوی که معلوم شود نیک و بد...
-
دستور زبان فارسی (مقدمه و تعاریف)
جمعه 26 آبانماه سال 1385 16:10
دستور زبان فارسی (مقدمه و تعاریف) . زبان . زبان فارسی . خط فارسی . صامت . مصوَِِّت . تنوع کاربرد نشانه ها . مقوله های دستوری زبان زبان یا در نشانه های صوتی یا در نشانه های نوشتاری تظاهر می کند. زبان اگر در نشانه های صوتی آشکار شود، زبان گفتاری و اگر در نشانه های نوشتاری (خطی) آشکار شود، زبان نوشتاری نامیده می شود....
-
کمدی
جمعه 26 آبانماه سال 1385 16:08
کمدی Comedy نوع دوم ادب دراماتیک ، کمدی Comedy است. کمدی اثری است نمایشی که توجه بیننده را به خود جلب می کند و باعث سرگرمی می شود. درست است که هدف از کمدی خنده و تفریح است، اما فی الواقع در آن مسایل جدی در پرده ی شوخی نموده می شود. در کمدی، شخصیت قهرمانان و شکست هایشان بیشتر، جنبه ی شوخی، شادی و سرگرمی دارد و...
-
کلیات مباحث دستوری
جمعه 26 آبانماه سال 1385 16:07
کلیات مباحث دستوری . ضمیر . صفت . قید . حرف، شبه جمله . گروه واژه، واژک . نقش گروه ها و واژه ها . مسند . تمیز . منادا . صفت، مضاف الیه، بدل، معطوف، تأکید . مقوله های هفتگانه و نقش ها . تغییر مقوله . ژرف ساخت ، رو ساخت ضمیر می توان به جای آوردن اسم، واژه ای آورد که جانشین اسم شود. مثلاً به جای مرد رفت. می توان گفت: او...
-
انواع سجع (متوازن و مطرف)
جمعه 26 آبانماه سال 1385 16:02
سجع متوازی سجع مطرف در سجع متوازی کلمات از نظر هجا، عدداً و کماً (کوتاهی و بلندی) مساویند؛ اما در واک رَوی مشترک نیستند. صامت نخستین هجای قافیه می تواند متغیر باشد یا نباشد: کام Kām / کار kār / بام / کار ، مستبین mos-ta-bin / مستقیم im ע mos-ta - ، ستاننده sa-tā-nan-de / گشاینده go-šā-yan-de / مواج mav-vāj / نقاد ād...
-
عناصر داستان
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:59
داستان · رمان و انواع آن تجربه جدال حادثه داستان راوی داستان یا زاویه دید هسته ی داستان شخصیت یا قهرمان زمینه فضا و جو لحن الگو عناصر که مجموعاً پیکره ی داستانی را به وجود می آورند، عبارتند از : 1 - تجربه (1) اعمالی که در داستان مطرح است تجربیات است. یعنی این تجربیات و آزمون های گوناگون است که حادثه را به وجود می آورد...
-
نقد داستان
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:58
اگر تا به حال به این نکته فکر کرده اید که روزی منتقد یک متن داستانی شوید حتما این مطلب را بخوانید تمام انرژی و عصارهی روحتان را در یک داستان میریزید. شبها و روزها بر سر یک صفحه وقت میگذارید و کار میکنید تا دست آخر داستان نوشته میشود. در مرحلهی بعد داستانتان را به کسی میدهد تا بخواند، شاید آن شخص، خودش نویسنده...
-
نقد داستان
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:57
اگر تا به حال به این نکته فکر کرده اید که روزی منتقد یک متن داستانی شوید حتما این مطلب را بخوانید تمام انرژی و عصارهی روحتان را در یک داستان میریزید. شبها و روزها بر سر یک صفحه وقت میگذارید و کار میکنید تا دست آخر داستان نوشته میشود. در مرحلهی بعد داستانتان را به کسی میدهد تا بخواند، شاید آن شخص، خودش نویسنده...
-
روش های افزونی موسیقی لفظ
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:55
موسیقی لفظی کلام به سه روش زیر افزون می شود: 1 - روش هماهنگ سازی یا تسجیع 2- روش همجنس سازی یا تجنیس 3- روش تکرار هر یک از این روش ها ، درسطح واژگان مصادیقی و در سطح جملات مصادیقی دیگر دارند که به هر کدام نامی نهاده اند و به مجموعه آنها ، صنایع (جمع صنعت) بدیع لفظی می گویند. در این هر سه روش ، بنا ، بر همسانی هر چه...
-
رسم الخط در زبان فارسی(۱)
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:54
رسم الخط در زبان فارسی (قسمت اول) درباره رسم الخط فارسی بسیار نوشته اند و گمان می رود از این پس هم بسیار بنویسند چون همراه با ورود وسایل جدید به داخل نظام سنتی حروفچینی کتابهای فارسی، مسائل جدیدی هم در باره ی شیوه ی نگارش فارسی ظهور کرده است که باید فکری درباره ی آنها بشود. نه می توان جلو شیوع روزافزون ابزارهای جدید...
-
تراژدی یا غمنامه
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:51
تراژدی، نمایش اعمال مهم و جدی ای است که در مجموع به ضرر قهرمان اصلی تمام می شوند ؛ یعنی هسته داستانی Plot جدی به فاجعه Catastrophe منتهی می شود. این فاجعه معمولاً مرگ جانگداز قهرمانان تراژدی است. مرگی که ابداً اتفاقی نیست بلکه نتیجه منطقی و مستقیم حوادث و سیر داستان است. ارسطو در فن شعر در تعریف تراژدی می نویسد:...
-
تراژدی و داستان
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:48
چنان که گذشت؛ بزرگترین فرق بین تراژدی به معنی سنتی آن با داستان این است که تراژدی جنبه ی نمایشی دارد، حال آن که داستان، روایی است . اما، از آنجا که تراژدی های امروزی معمولاً نمایشی نیستند و برخی از داستانها را می توان نمایشی کرد، بین داستان و تراژدی شباهت خواهد بود. البته بیشترین شباهت بین حماسه و داستان وجود دارد....
-
تراژدی و حماسه
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:47
تراژدی و حماسه ارسطو در « فن شعر» در باب شباهت ها و اختلاف های تراژدی و حماسه بحث هایی دارد که به مواردی از آن اشاره می شود: «مشابهتی که حماسه با تراژدی دارد، فقط در این است که آن نیز یک نوع تقلید و محاکات است به وسیله ی وزن، از احوال و اطوار مردان بزرگ و جدی. لیکن اختلاف آن با تراژدی از این بابت است که همواره وزن...
-
انواع رمان
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:46
انواع رمان انواع رمان از نظر ساخت رمان را به لحاظ ساختمان و مایه های سبکی به چهار نوع، تقسیم کرده اند: رمان حوادث (1) رمانی است که در آن تکیه اصلی بر حوادثی است که در طی رمان مدام اتفاق می افتد و رمان فی الواقع چیزی نیست جز مجموعه ای از حوادث و ماجراهای پی در پی و مختلف. مثل رمان روبنسون کروزئه اثر دانیل دفئو که...
-
روایتگری در داستان
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:43
یکی از نکات کلیدی در مبحث داستان، بحث روایت است. شناخت روایت هم به ما کمک میکند داستان را بهتر بشناسیم و هم کمک میکند بهتر داستان بنویسیم. بحث روایت البته بحث طول و درازی است، اما سعی میکنیم اینجا تا حدی دربارهی تعریف آن و دیدگاههایی که دربارهاش هست، صحبت کنیم. اکثر روایتشناسان، روایت را متنی میدانند که...
-
شخصیت پردازی در داستان
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:41
شخصیت ، تیپ ، چهرمان یا همان نمونه نوعی بحثی است که امروزه در داستان به آن زیاد پرداخته می شود .این بحث اولین با ر در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مطرح شد.در همه جای دنیا افراد مثل هم هستندو در خیلی از خصوصیات مشترکند. همه ما در طول زندگی در حال نقش بازی کردن هستیم و در هر مکانی یک جور برخورد می کنیم.مارکسیست ها...
-
اساس شعر فارسی – شعر اخلاقی
جمعه 26 آبانماه سال 1385 15:39
اساس شعر فارسی – شعر اخلاقی پس از آنکه شعر خوب را تعریف کردیم و آن را به شعر خوب عمومی و خصوصی تقسیم نمودیم، اینک بیان می کنیم که اساس شعر را بر سه قسم می توان تقسیم نمود: 1) اشعار اخلاقی 2) اشعار وصفی 3) اشعار روایی 1- اشعار اخلاقی اشعاری هستند که تشویق و ترغیب به پیروی از اصول خوب، احساسات سالم، حریّت افکار و آزادی...