انشای ۲۰ ( آموزش انشا نویسی)

انشای ۲۰ ( آموزش انشا نویسی)

با کمک اساتید فن و معلمان مجرب نوشتن انشای ۲۰را بیاموزیم
انشای ۲۰ ( آموزش انشا نویسی)

انشای ۲۰ ( آموزش انشا نویسی)

با کمک اساتید فن و معلمان مجرب نوشتن انشای ۲۰را بیاموزیم

شیوه مطالعه صحیح و مفید را بیان کنید

آنچه که درباره مطالعه لازم است بدانیم، نکات ذیل است: 1- موضوع مطالعه عامل مهمى در انتخاب شیوه مطالعه به شمار مى‏آید. گاهى ممکن است موضوع آسان باشد و گاهى سخت، یعنى یکبار مطلب مورد نظر جنبه علمى دارد و یک بار ندارد. در فرایند مطالعه بایستى به این نکته توجه نمود. موقعى که ذهن خسته نیست و پرنشاط و آغاز کار است موضوعات علمى را باید براى این زمان برگزید و موضوعات غیرعلمى را براى اوقات خسته و... اختصاص داد. 2- نوع نوشته هم به نوبه خود نقش مؤثرى در نحوه مطالعه ایفا مى‏کند. برخى کتاب‏ها را به عنوان کتب مادر و اصلى به حساب مى‏آیند و برخى دیگر فرعى محسوب مى‏شوند. به عبارت دیگر بعضى کتاب‏ها میان کتب مربوط به رشته مورد علاقه حکم متن درسى را پیدا مى‏کنند و بعضى دیگر حکم حواشى را. نکته قابل توجه و مهم این است که بایستى میان این کتب انبوه، کتاب‏هاى اساسى و مادر را شناسایى کرد و بیشترین وقت مطالعه را روى آنها صرف کرد. در میان حوزویان ضرب‏المثل ذیل معروف است: «علیکم بالمتون لا بالحواشى» یعنى، در موضوع مطالعه متون را لازم بگیرید و بیشترین بها را به آن بدهید نه به حواشى.این هم نکته دیگرى است که نباید از آن غفلت کرد. 3- از مطالب گفته شده در بند 1 و 2 این مطلب را مى‏توانیم استفاده کنیم که بایستى اولاً: کتب علمى را دقیق بخوانیم و دقیق و عمیق آنها را درک و فهم بکنیم. ثانیاً: کتب مادر را تا حد امکان، از آغاز تا انتها بخوانیم. این کار باعث تقویت بنیه علمى خواننده مى‏شود. باز در میان دانش‏پژوهان علوم حوزوى ضرب‏المثلى این چنین معروف است که مى‏گویند: «فلانى مقدمات را خوب خوانده است... مقصود از آن این است که فلانى پایه را خوب خوانده و بنیه قوى دارد. این به علت آن است که آن شخص به کتب پایه توجه اساسى مبذول داشته و آنها را فهمیده است. 4- نکته‏اى هم که باید به آن توجه کرد این است که بعد از دقت در مطالب آمده بند 1 و 2 و 3 مى‏توان گفت که: مطالعه را بهتر است موضوعى انجام بدهیم. براى جمع‏آورى مطالب پیرامون یک موضوع یا از فیش‏هاى مهیا شده در بازار استفاده مى‏کنیم، یا دفترى را براى این کار اختصاص مى‏دهیم. این کار بیشتر منوط به سلیقه و تجربه شخصى است. ممکن است شخصى شیوه دوم را انتخاب بکند. به هر حال اگر بتوانیم هدف را مشخص بکنیم به دنبال آن باید برنامه‏ریزى هم بکنیم؛ یعنى، براى رسیدن به هدف (مطالعه خوب، منظم و کامل) توجه کردن به پارامترهایى که از آنها سخن گفتیم مى‏تواند افق را بگشاید و مشکلات را از سر راه آدمى برطرف بکند. در زمینه مطالعه بهتر است به کتاب‏هایى که در این باره به نگارش درآمده‏اند توجه کنید از جمله: (نصرت، مرتضى، آیین مطالعه و یادگیرى، چاپ سوم، انتشارات جهاد دانشگاه شهید بهشتى، تابستان 1372).
نقل از سایت نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد